Zespół Szkół Techniczno - Zawodowych im. inż. Czesława Nowaka w Radzyminie

Koło ekologiczne

Opiekun: mgr Iwona Matusiewicz

Rok działalności koła:

Rok 2021

20 i 25 września

Młodzież z klas 3g5 i 3gk w Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.

W dość chłodny i deszczowy poranek w sobotę 25 września grupa młodzieży z kl. 3g5 z opiekunkami: p. Joanną Rasińską i p. Katarzyną Wilczyńską wybrała się na poszukiwanie skarbca w Arciechowie. Dwa dni później przy znacznie ładniejszej pogodzie, trasą questu udała się prawie w komplecie, klasa 3gk ze swoją wychowawczynią p. Magdą Metelską i z nauczycielką biologii.  Nie było łatwo, ale na pewno ciekawie. Trasa bowiem wiodła przez obszary Natura 2000, obejmowała  też fragment Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.  W wielu miejscach rosły okazałe dęby, będące pomnikami przyrody. Mieliśmy okazję zapoznać się z różnymi ekosystemami i porozmawiać o zależnościach między różnymi gatunkami zamieszkującymi dane siedlisko. Były to więc lekcje biologii w terenie, ale także wspólnie, aktywnie spędzony czas.

Trasa była opisana w ulotce w sposób trochę tajemniczy, na przykład:

W lewo jest droga w piękne łąki,

Lecz Ty na prawo skręcaj ostro.

I wkrótce w dróżkę zboczysz małą,

Gdzie o niebieskich śnią migdałach.

Kto się trochę zagapił, wędrował dalej  robiąc kolejne kilometry i oddalając się od skarbca. Wróciliśmy na szczęście w komplecie posileni jagodziankami od pani Joasi lub cukierkami. 


13 wrzesień

Nauczyciele w Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.

Nadszedł czas, aby trasą znanego już questu wyruszyli nauczyciele. Mając ulotki questowe w rękach, rozglądaliśmy się uważnie po okolicy, aby na podstawie opisu znaleźć drogę do skarbca. Bez problemu dostaliśmy się na wał, skąd można było obserwować wody połączonego Bugu i Narwi.

Prym wiodła para: pani Dyrektor Małgorzata Zwolska i pani Ania Grabowska. „W dół, w górę, potem skarpy brzegiem…” . Ale gdzie jest ten opisywany w ulotce „Dąb stary, chory, poraniony…”? Dębów w okolicy jest bardzo dużo, wiele z nich jest pomnikami przyrody. Po chwili nie było już wątpliwości. Mocno przycięty rośnie nadal przy trasie. Znalazł się też płot zamykający drogę na skarpie i dąb śmiejący się otwartą paszczą. Niestety nie spotkaliśmy łosia, który przed kilku laty przestraszył parę śmiałków, o zmroku testujących trasę.

Znalezienie skarbca i pokonanie szyfru do niego było dla pani Ani naprawdę banalne. Co napisaliśmy w pamiątkowej Księdze – przeczyta ten, kto z ulotką questową w ręku, tak jak nasza grupa dotrze do celu. Powodzenia!


18 czerwiec

Przedstawiciele klasy pierwszej  Architektury Krajobrazu na trasie questu „W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody”

Kolejna grupa – tym razem mało liczna – zmierzyła się z wyzwaniem dotarcia do Skarbca na podstawie opisu zamieszczonego w queście. Tekst nas ostrzegał:

„ Zadanie Cię niełatwe czeka

Trasa się wije w różne strony

Ścieżki i łąki, lasy, rzeka –

Czytaj uważnie, bądź skupiony!

Różnie było z tym skupieniem, trochę zeszliśmy na manowce,  ale udało nam się dotrzeć do celu. Po drodze zachwycaliśmy się ogromem wód Bugu, „piaskownicą co pół Warszawy może zmieścić”, wielkimi dębami – pomnikami przyrody i różnorodnością środowiska.

Quest jest dostępny na www.questy.com.pl

Ze względu na dokonane pewne zmiany w terenie np. przeniesienie wiaty bliżej tablicy ogłoszeń, szlabanów ze zbocza na wał, idąc trasą questu trzeba być uważnym.

18 maj

W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego młodzież z klasy  „Technik Architektury Krajobrazu” wraz z grupami przedszkolaków założyła na terenie  Przedszkola nr 2 czereśniowy mini – sad.

Przeszliśmy szczęśliwie do drugiego etapu Konkursu „Tradycyjny Sad” i dostaliśmy 200 zł dofinansowania na zakup drzewek owocowych. 12 maja chłopcy z kl. 2t5 razem z p. Grzegorzem Rudnikiem założyli w Przedszkolu nr 2 mini – sad. Aktywnie pomagały im w tym przedszkolaki. Atmosfera pracy była bardzo przyjazna i niespodziewanie zostaliśmy wszyscy ugoszczeni obiadem. Uzupełnieniem akcji było późniejsze obsadzenie drzewek i rabat aksamitkami – roślinami o działaniu allelopatycznym, które zniechęcają krety i nicienie glebowe do żerowania. Rośliny zostały wyhodowane  w szkolnej szklarni.  Akcją sadzenia  aksamitek kierowała p. Halina Baranowska, tym razem brały w niej udział dziewczęta z 2t5  i nieodłączne przedszkolaki.

Mamy nadzieję, że wspólna akcja ZSTZ i Przedszkola nr 2 w Radzyminie nie tylko zaowocuje czereśniami w najbliższych latach, ale również będzie zachętą dla mieszkańców, aby zakładać  podobne sady. Każdy przecież chciałby zajadać się pysznymi owocami uzyskanymi we własnym ogrodzie, bez użycia  uciążliwych oprysków chemicznych.

Więcej o Projekcie można przeczytać na stronie https://tradycyjnysad.pl/


18 styczeń

Wyróżnienie dla Dawida Średnickiego z kl. 2i5 w ogólnopolskim konkursie „Przez klocki do nauki” organizowanym przez Wydział Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Konkurs polegał na skonstruowaniu z klocków typu LEGO modelu dowolnego mikroorganizmu (wirusa, bakterii, pierwotniaka). Był adresowany do uczniów w różnych kategoriach wiekowych. Do najwyższej wpłynęło 39 prac. W konkursie przyznano 3 równorzędne miejsca pierwsze oraz 3 wyróżnienia – jedno z nich otrzymał Dawid. Otrzyma on od Organizatorów pamiątkowy dyplom i upominek.

Z naszej szkoły w konkursie uczestniczyła również Gabrysia Krzywicka z klasy 2gk oraz Marek Olesiński z 1i.

Uczestnikom konkursu dziękuję za aktywność.

Pod poniższym linkiem zobaczyć można nagrodzone prace w konkursie:

>– LINK DO PRAC –<


Rok 2020

11 marzec

11 marca 2020 – Szkolna akcja budowania domków lęgowych dla ptaków w Wieściach Podwarszawskich.


9 marzec

Budujemy  domki  lęgowe dla ptaków.

Coroczne przygotowywanie budek lęgowych dla ptaków stało się już tradycją w naszej szkole. Robimy to od ponad dwudziestu lat. Akcja jest  poprzedzana instruktażem,  zaś przynoszone przez uczniów budki biorą udział w konkursie szkolnym. Są one oceniane przez jury składające się z Pani Dyrektor, wybranych nauczycieli i uczniów. W tajnym głosowaniu wybierane są najstaranniej i najbardziej prawidłowo zbudowane domki. W tym roku zdecydowanym zwycięzcą został uczeń drugiej  klasy Technikum Architektury Krajobrazu – Michał Gawryś, który wykonał duży domek mogący służyć za mieszkanie szpakowi, sowie czy nawet dzięciołowi. Drugie miejsce zajął domek Jakuba Wojtyńskiego z 1t, wyróżnione zostały też domki Mileny Dmowskiej z 2g i Natalii Majewskiej z 3 tk. Uczniowie wykonali łącznie 20 budek lęgowych, ale 4 z nich zostały oddane już po konkursie.

Przez kilka lat budki lęgowe wykonane przez naszych uczniów po zakończeniu konkursu wyjeżdżały do leśnictwa Ostrówek Klembowski. Były też zawieszane w ogrodzie szkolnym i w lasku w Teodorowie, zaś od zeszłego roku przekazujemy je do  Leśnictwa  Horowa Góra. Niektórzy uczniowie sami wieszają swoje budki na terenach prywatnych.  Już najwyższy czas, aby to zrobić. Potem będzie można dyskretnie obserwować karmienie kolejnych  pokoleń piskląt. 


6 marzec

6 marca 2020 Rozstrzygnięcie Konkursu „Zagadki Ekologiczne”.

W konkursie uczestniczyli uczniowie różnych klas. I miejsce zajęła Patrycja Dachniewska z klasy 3tk, II miejsce Paulina Rokicka z klasy 1t. Uczennice najlepiej poradziły sobie z zagadkami w postaci zdjęć o tematyce przyrodniczej  i dotrwały do końca konkursu. W podziękowaniu za udział otrzymały pamiątkowe dyplomy.


Rok 2019

17 / 20 wrzesień

W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.

Na szukanie Skarbca, poznawanie ekosystemów i podziwianie okazałych dębów wybrały się tym razem klasy gastronomiczne: druga, dodatkowo z wychowawczynią – p. Dorotą Gastoł i trzecia z naszym historykiem p. Tomaszem Pałaszewskim. Młodzież podzielona na grupy musiała dotrzeć do Skarbca z tajemnymi pieczęciami, idąc nieznaną sobie trasą. Wskazówki znajdowały się w ulotce questowej między opisami przyrody. I tak, kto np nie domyślił się, że „o niebieskich śnią migdałach” na ulicy Migdałowej, ten pognał dalej przed siebie. Trzeba było naprawdę bardzo uważnie czytać ulotkę, aby nie zabłądzić. Prędzej lub później wszystkim jednak  grupom udało się dotrzeć do celu. Przy okazji wchodziły do głowy informacje o funkcjonowaniu ekosystemów, różnych powiązaniach między organizmami czy o poznanych formach ochrony przyrody. To były ciekawe i aktywne lekcje biologii w terenie.


czerwiec

Podsumowanie konkursu Zagadki Ekologiczne

W kwietniu za czteroletnią aktywność w konkursie podziękowania w formie dyplomu otrzymały: Paulina Górczak, Agata  Mordarska i Agata Romsicka. W czerwcu dyplomy otrzymała Patrycja Dachniewska i Piotr Romsicki.

Podziękowania w formie dyplomów za udział w zakładaniu Zamkniętego Ekosystemu II otrzymali: uczniowie klasy 3 tk: Joanna Budek i Daniel Ślesicki oraz uczniowie klasy 2tk: Patrycja Dachniewska i Jakub Rybarczyk.


Artykuły prasowe

W Wieściach Podwarszawskich pojawiły się 3 artykuły dotyczące działań szkolnego Koła Ekologicznego.


czerwiec

„ZAMKNIĘTY EKOSYSTEM” W PROGRAMIE „WARSZAWSKI DZIEŃ ” W TVP3

    Nasz 15-letni Ekosystem został  przedstawiony szerszej publiczności w porannym programie TVP3. O jego założeniu, funkcjonowaniu i znaczeniu opowiada nauczycielka biologii i opiekunka Koła Ekologicznego – Iwona Matusiewicz  i uczeń  3 klasy Architektury Krajobrazu – Daniel Ślesicki.     Poniżej  podajemy kod QR i link do programu (właściwy materiał zaczyna się ok.7 minuty).


maj

Uczniowie klasy 2 i 3 Architektury Krajobrazu zakładają „Zamknięty Ekosystem”.

     W świetle kamery TVP 3 uczniowie: Patrycja Dachniewska, Joanna Budek, Jakub Rybarczyk i Daniel Ślesicki założyli w szklanym gąsiorze nowy ekosystem. Powtórzyli więc dzieło swoich kolegów sprzed 15 lat!  Tym razem o dobór roślin poprosiliśmy p. Halinę Baranowską i p. Mirosława Wardakowskiego, którzy pomogli też w przygotowaniu szklarni na potrzeby nagrania.     W gąsiorze posadziliśmy: laurusa, peperomię, trzmielinę i pileę drobną. Pani Hanna Borucka – reporterka TVP 3 była zainteresowana nie tylko naszym 15-letnim Zamkniętym Ekosystemem, ale także zakładaniem nowego. Przeprowadziła też krótkie rozmowy z uczestnikami eksperymentu. Już tego samego dnia w TVP 3 w Kurierze Mazowieckim o godz. 18.00 mogliśmy zobaczyć relację filmową. Jest ona dostępna również w internecie:    https://warszawa.tvp.pl/42866612/31052019 (właściwy materiał rozpoczyna się ok.11 minuty programu) 


17 maj

Uczniowie klasy 1AT na trasie Questu: „W  Arciechowie wśród dębów, łąk i wody”.

W piątek 17 maja na trasę questu wyruszyli przyszli  informatycy i architekci.  Podzieleni na 2 zespoły, z ulotką questową w ręku starali się dotrzeć do Skarbca. Pogoda nam sprzyjała, po chłodnych dniach i deszczu zrobiło się sympatycznie ciepło. Trasa nie była łatwa. Już na samym początku pojawił się problem, w którą stronę płynie woda w Narwi – czy w kierunku Zalewu, czy odwrotnie. Wiatr zdecydowanie podpowiadał niewłaściwą odpowiedź. Trzeba było uważnie wczytać się w tekst. Chwila nieuwagi i jedna grupa skręciła w odwrotnym kierunku. Były też inne dylematy: czy to, po czym idziemy, to brzeg skarpy? Który wśród mijanych dębów jest „stary, chory, poraniony”? Na trasie nie ma żadnych specjalnych oznaczeń i niestety – pewne, wydawałoby się,  stałe punkty, jak np. wymienione w ulotce szlabany, zredukowały się do wystających podpórek. Z tym akurat  nie mieliśmy problemu, bo chłopcy dostrzegli z wału kolejny punkt orientacyjny.

     Przejście trasy wymagało więc bardzo dużej uważności, ale obydwie grupy poradziły sobie świetnie. Był jeszcze czas na poleniuchowanie na zielonej trawce, spokojne omówienie przedstawionych w ulotce zagadnień i poszukanie w atlasach nazw mijanych przez nas roślin. Mimo zmęczenia mieliśmy satysfakcję z dotarcia do celu. I może dzięki takiej lekcji ktoś weźmie sobie do serca ostatnie słowa z ulotki questowej:

„Więc wędruj teraz w różne strony

Z coraz to innym w ręku questem,

Wrażliwy, dzielny – bo wiadomo

Wielkiej Przyrody częścią jesteś.”

Dla chętnych podaję link do ogólnodostępnej Bazy Questów: https://questy.com.pl/quest/w-arciechowie-wsrod-deboe-lak-i-wody


kwiecień

Eksperyment „Zamknięty Ekosystem” po 15 latach od założenia w Zespole Szkół Techniczno – Zawodowych w Radzyminie

W marcu 2004 roku uczniowie Technikum Terenów Zieleni założyli w butli, zwanej gąsiorem, mały ekosystem.

Do  naczynia nasypali żwirku, węgla drzewnego i ziemi pomieszanej z torfem, a następnie posadzili w nim rośliny: fikusa, bluszcz, bukszpan i  papirus. Całość podleli wodą, a następnie po kilkunastu dniach szczelnie zamknęli. Naczynie zostało umieszczone w szkolnej szklarni. Od 15 lat obserwujemy zmiany, jakie dokonują się wewnątrz szklanego naczynia. Widzimy rosnące nowe pędy fikusa i pogrubianie się starych. Na ściankach naczynia znajdują się liście w różnym stadium rozkładu, korzenie przybyszowe i delikatne łodyżki mchów. Przybywa też martwej materii.

Eksperyment ma wartość edukacyjną – służy do objaśniania krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie.


luty

Konkurs na najstaranniej wykonany domek lęgowy dla ptaków rozstrzygnięty!

A oto przyznane miejsca i ilość uzyskanych punktów:

1. Agata Mordarska – kl. 4tk – 16 pkt

2. Piotr Romsicki – kl. 1i – 11 pkt

3. Bartłomiej Pakuła – kl. 1 ai – 10 pkt

4. Michał Mróz – kl. 1i oraz Bartłomiej Nowak z kl.3g; obydwaj otrzymali po 9 pkt

Z jednej klasy mogło oceniać nie więcej niż 4 uczniów. Każdy oceniający wybierał 3 domki, które według niego były najstaranniej wykonane, albo najbardziej mu się podobały. Zadanie nie było łatwe, ponieważ poziom wykonania domków był zbliżony. 

Niektóre budki lęgowe zabrali już uczniowie do siebie, a pozostałe  odebrane przez leśniczego p. Konrada Szałkowskiego zostaną powieszone w leśnictwie Horowa Góra.

Wszystkim uczestnikom konkursu bardzo dziękuję. 

Na wystawie „Body Worlds” w Warszawie

Wystawa autorstwa dr Gunthea von Hagensa prezentuje autentyczne ciała ludzkie zakonserwowane metodą plastynacji oraz  prezentacje multimedialne.

Przedstawia etapy ludzkiego życia i budowę anatomiczną człowieka. Można było zobaczyć kilkutygodniowe zarodki jak i zdjęcia ludzi  w wieku 100+ , wypreparowane układy narządów i poszczególne organy. Nasza przewodniczka opowiadała również o wielu schorzeniach związanych z nieprawidłową dietą, siedzącym trybem życia czy używaniem zbyt długo klawiatury. Spreparowane płuca palacza tytoniu przerażały czernią a stojąca obok filiżanka zawierała ciała smoliste z płuc po jednym roku palenia 20 papierosów dziennie. Duże zainteresowanie wzbudzały postacie zastygnięte w ruchu – można było obejrzeć układ różnych mięśni, a nieraz również i narządów wewnętrznych.

Mieliśmy więc okazję  odbyć  wspaniałą podróż wgłąb ludzkiego ciała. 

Uczestnikami wycieczki byli uczniowie klas 1i, 1ai, 1g, 2g, 2tk, 3tk i 4 tk.


styczeń

Podsumowanie I półrocza Szkolnego Konkursu „Zagadki Ekologiczne”.

W konkursie „Zagadki Ekologiczne” w pierwszym półroczu wzięło udział 8 uczniów z różnych klas. Konkurs polegał na comiesięcznym odpowiadaniu na pytania związane z przedstawionymi fotografiami. Wyniki: I miejsce – Agata Romsicka II miejsce: Paulina Górczak i Agata MordarskaIII miejsce: Patrycja Dachniewska

Uczennice otrzymają pamiątkowe dyplomy i dodatkowe oceny z biologii. 

Wystawa autorstwa dr Gunthea von Hagensa prezentuje autentyczne ciała ludzkie zakonserwowane metodą plastynacji oraz  prezentacje multimedialne.

Przedstawia etapy ludzkiego życia i budowę anatomiczną człowieka. Można było zobaczyć kilkutygodniowe zarodki jak i zdjęcia ludzi  w wieku 100+ , wypreparowane układy narządów i poszczególne organy. Nasza przewodniczka opowiadała również o wielu schorzeniach związanych z nieprawidłową dietą, siedzącym trybem życia czy używaniem zbyt długo klawiatury. Spreparowane płuca palacza tytoniu przerażały czernią a stojąca obok filiżanka zawierała ciała smoliste z płuc po jednym roku palenia 20 papierosów dziennie. Duże zainteresowanie wzbudzały postacie zastygnięte w ruchu – można było obejrzeć układ różnych mięśni, a nieraz również i narządów wewnętrznych.

Mieliśmy więc okazję  odbyć  wspaniałą podróż wgłąb ludzkiego ciała.

Zgodnie z zarządzeniem dyrektora dzień 24 grudnia 2021 jest dniem wolnym od pracy. Szkoła w tym dniu będzie zamknięta.
close
Skip to content