Opiekun: mgr Iwona Matusiewicz
Rok działalności koła:
Rok 2024
28 października 2024
Rozdanie naszym uczniom Certyfikatów Wolontariusza Fundacji DKMS
Rozdanie naszym uczniom Certyfikatów Wolontariusza Fundacji DKMS za zaangażowanie w akcję #KOMÓRKOMANIA, podczas której udało się zarejestrować nowych Dawców komórek macierzystych szpiku.
25 października 2024
Zbiórka elektrośmieci z Green Office Ecologic w Warszawie zakończona.
Nasza szkoła ponownie przystąpiła do projektu “Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci” organizowanego przez firmę Green Office Ecologic w Warszawie we współpracy z Nadleśnictwem Biała Podlaska.
W akcji uczestniczyła młodzież naszej Szkoły wraz ze swoimi Rodzicami.
Celem akcji było nie tylko uporządkowanie strychów i komórek, ale również podniesienie świadomości ekologicznej wśród młodzieży, oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami. Szkoła pozbyła się między innymi przestarzałego sprzętu informatycznego, który będzie za darmo zutylizowany. Wśród elektrośmieci znalazły się również stare kosiarki, wentylatory, suszarki, żelazka, tostery, telewizory, baterie i wiele innych przedmiotów.
25 października przedstawiciele firmy Green Office Ecologic Sp. z.o.o. zabrali ponad 600 kg zebranych elektrośmieci.
Dziękujemy Uczniom i ich Rodzicom za udział w Akcji.
24 października 2024
Podsumowanie akcji rejestracji
potencjalnych Dawców komórek macierzystych szpiku pod patronatem Fundacji DKMS.
Podsumowanie akcji rejestracji potencjalnych Dawców komórek macierzystych szpiku pod patronatem Fundacji DKMS.
W tegorocznej akcji pod hasłem „W Tobie nadzieja na dopasowanie” uczestniczyli już doświadczeni Wolontariusze DKMS: Agata Gruchała i Szymon Mazur z kl. 5 t i Hanna Gmurczyk z Dariuszem Boryczko z klasy 5 I . W rejestracji brali też udział nowi Wolontariusze: Magdalena Ostrowska i Grzegorz z 5t. Razem zarejestrowaliśmy 14 potencjalnych Dawców. Wśród nich byli uczniowie, a także Rodzice naszych Wychowanków. Wspaniałe Wolontariuszki z 3A – Liwia Cichocka i Maja Frączek z uśmiechem na twarzy bardzo skutecznie zbierały datki do puszki DKMS na pokrycie kosztów badania uzyskanego materiału biologicznego i rejestrację potencjalnych Dawców w międzynarodowym rejestrze. Serdecznie dziękujemy wszystkim Potencjalnym Dawcom i nauczycielom, którzy pomogli rozpropagować ideę dawstwa, szczególnie pani Iwonie Smoczyńskiej, która tak jak w zeszłym roku przyozdobiła szkołę pracami plastycznymi swoich uczniów.
8 października 2024
Klasy 1d i 1e w Arciechowie wśród dębów, łąk i wody
Kolejne klasy pierwsze z ulotkami questowymi w rękach przemierzały wyznaczoną trasę – klasa 1d o profilu technik technologii żywności pod opieką wychowawczyni p. Ewy Starzak – Jankowskiej i klasa 1 e o profilu technik żywienia i usług gastronomicznych z wychowawczynią – Renatą Kornacką. Grupom towarzyszyły też nauczycielki biologii; p. Jolanta Mazur i Iwona Matusiewicz. Nie obyło się bez błędów, ale tak jak poprzednim klasom, udało się wszystkim dotrzeć do Skarbca. Po wpisaniu się do Księgi pamiątkowej uczestnicy wyprawy spotkali się na placu zabaw. Pani Renata Kornacka poprowadziła krótkie zajęcia integracyjne. Uczniowie dwóch klas mieli okazję poznać swoje imiona i chwilkę razem się pobawić.
Wzbogaceni o nowe doświadczenia, trochę zmęczeni ale zadowoleni, przy pięknej pogodzie wróciliśmy do Radzymina.
wrzesień 2024
Uczniowie klas pierwszych w Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.
We wrześniu uczniowie 3 klas pierwszych: 1A, 1B i 1 C oraz klasy 2 G wraz z wychowawcami: p. Jolantą Mazur, p. Julią Kulej i p. Cezarym Szemrajem wyruszyli na wycieczki ekologiczno – integracyjne. Trasa wiodła szlakiem opracowanego przez zespół uczniów w 2018 roku questu „W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody”. Z ulotką questową w ręku i podzieleni na mniejsze grupy z dodatkowymi nauczycielami – p. Anną Roszkiewicz i p. Grzegorzem Rudnikiem, musieliśmy dotrzeć do ukrytego skarbca. Nie było to banalne, bo droga wiła się w różne strony i trzeba było znaleźć określone punkty w terenie, opisane w ulotce. Chwila nieuwagi kosztowała niektórych wydłużeniem trasy. Zabłądzenie grupy nie było jednak zmartwieniem, bo i tak wszystkim prędzej czy później udało się dotrzeć do celu. Wymagało to jednak współpracy i uważnego czytania wskazówek w queście. Po drodze mieliśmy okazję podziwiać liczne dęby będące pomnikami przyrody, duże zróżnicowanie ekosystemów na stosunkowo niewielkim terenie oraz ich mieszkańców, np. wiewiórki i zaskrońca. Mimo, że mijaliśmy sporo domków letniskowych, zaskakiwała nas cisza. Czekając na wyjście na szlak czy też ukończenie trasy przez inne grupy, uczniowie korzystali z atrakcji siłowni zewnętrznej połączonej z placem zabaw. Chłopcy z 1B wykorzystali plansze, aby zagrać w warcaby.
To wszystko sprawiło, że spędziliśmy miło czas i mieliśmy okazję do lepszego poznania się, do sprawdzenia siebie w terenie, ćwiczenia spostrzegawczości i aktywności fizycznej. Nikogo więc nie zdziwiły śpiewy w autokarze w wykonaniu naszych młodych programistów i informatyków.
Przepiękna, letnia jeszcze pogoda sprawiła, że czuliśmy się trochę jak na wakacjach.
kwiecień 2024
Nasz 20 – letni „Zamknięty Ekosystem” wzbudza zainteresowanie mediów.
Z okazji 20- lecia Zamkniętego Ekosystemu, Starostwo Powiatu Wołomińskiego zamówiło i sfinansowało nagranie filmu o naszym eksperymencie. Wzięła w nim udział Agata Gruchała i Szymon Mazur z 4 klasy architektury krajobrazu. W obrazowy sposób wyjaśnili oni zachodzące w ekosystemie procesy obiegu materii i przepływu energii. Wyczyszczeniem szklanych ścianek gąsiora i ustawieniem go w atrakcyjnym miejscu, w otoczeniu pięknych roślin, zajęły się pani Grażyna Kujawska i pani Ania Kubacka. Dzięki zaangażowaniu różnych osób powstał więc film przypominający historię zakładania ekosystemu w 2004 roku i jego przemiany w kolejnych latach.
Ledwo upłynął tydzień i mieliśmy w szklarni wizytę pani Hanny Boruckiej z TVP3. Został nakręcony materiał na potrzeby Kuriera Mazowieckiego. I tym razem w nagraniu uczestniczyli Agata i Szymon.
Przedstawiony w Kurierze Mazowieckim w dniu 23 kwietnia film można obejrzeć pod linkiem:
https://warszawa.tvp.pl/77151420/23042024
minuta 11:40
A wersję bardzo skróconą w Teleexpresie z dnia 24 kwietnia po linkiem:
minuta: 7:39
źródło: https://warszawa.tvp.pl/77151420/23042024
marzec 2024
Polskie drzewo zostało tegorocznym zwycięzcą konkursu na Europejskie Drzewo Roku.
Monumentalny buk pospolity rośnie w starym parku ogrodu botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ceremonia rozdania statuetek Europejskiego Drzewa Roku 2024 odbyła się w środę 20 marca w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Zwycięzca wyłoniony został spośród 15 drzew z różnych zakątków Europy, które wygrały w konkursach krajowych. Polski buk, nazywany Sercem Ogrodu, otrzymał 39158 głosów w internetowym konkursie. Na drugim miejscu znalazł się francuski buk z Bayeux, a na trzecim włoskie drzewo oliwne z Luras.
Buk rośnie w arboretum w Wojsławicach w Niemczy na Dolnym Śląsku. Został posadzony prawdopodobnie na przełomie XVIII i XIX wieku, gdy właścicielem parku był ród von Pritwitzów.
Nauczycielom i uczniom, którzy uczestniczyli w głosowaniu serdecznie dziękuję.
marzec 2024
20 rocznica eksperymentu biologicznego – Zamknięty Ekosystem.
Dwadzieścia lat temu, w marcu 2004 roku, uczniowie Technikum Terenów Zieleni założyli ekosystem w… gąsiorze.
Pomysł eksperymentu przywiozła pani dyrektor Bożenna Bońska z międzynarodowej konferencji poświęconej biopaliwom. Pochodził on od duńskiej nauczycielki, która zachęcała szkoły do zakładania małych, zamkniętych ekosystemów. Nasi uczniowie chętnie podjęli się tego zadania.
Do naczynia, zwanego gąsiorem, nasypali żwirku, węgla drzewnego i ziemi pomieszanej z torfem, a następnie posadzili w nim rośliny: fikusa, bluszcz, bukszpan i papirus. Całość podleli wodą, a następnie po kilku dniach szczelnie zamknęli. Naczynie zostało umieszczone w szkolnej szklarni. Od 20 lat obserwujemy zmiany, jakie dokonują się wewnątrz szklanego ogródka. Bukszpan i bluszcz nie przetrwały drugiego lata, fikus rozrósł się próbując wydostać się przez szyjkę gąsiora na zewnątrz. Z nasion znajdujących się w glebie wykiełkowały chwasty, między innymi koniczyna, a ścianki naczynia zostały oblepione komórkami glonów i śluzowcami. Zakwitła gwiazdnica, której nie miał kto zapylić. W naczyniu można od wielu lat obserwować nowo rozwijające się pędy fikusa, ale również liście w różnych stadiach rozkładu. Zauważamy też coraz więcej galaretowatych mas protistów grzybopodobnych. Nic nie wskazuje jednak na to, aby maleńki ekosystem miał przestać istnieć. Mamy raczej wrażenie, że od wielu lat ekosystem w butli jest stabilny, a upływający czas jest tylko widoczny w pogrubiających się pędach fikusa.
luty 2024
Nasze budki lęgowe już czekają na nowych lokatorów.
W lutym uczniowie różnych klas uczestniczyli w akcji budowania domków lęgowych. W tym roku rekordowo skonstruowali aż 37 budek. Część z nich została już wcześniej zabrana przez uczniów, a pozostałe 22 domki zapakowaliśmy w czwartek do samochodu pana leśniczego Konrada Szałkowskiego i pojechały do leśnictwa Horowa Góra. Jak wskazują nadesłane zdjęcia domki zostały już rozwieszone i czekają na przyjęcie nowych lokatorów. Ptaki, które je zaakceptują będą miały bezpieczne miejsce do odchowania piskląt. Karmiąc młode zmniejszą liczebność wielu owadów, które są w lesie niepożądane.
13 lutego 2024
Akcja: Budujemy domki lęgowe dla ptaków zakończona
Zgodnie z zapowiedzią, uczniowie i pracownicy Szkoły mogli głosować na wybrany domek. W pierwszym głosowaniu oddano 99 ważnych głosów.
Oto wyniki:
Kategoria pierwsza – Domek lęgowy, który najbardziej spodobał się uczniom:
I miejsce (34 głosy) –Wojciech Redlin z 3t
II miejsce (29 głosów) –Gabrysia Szulborska z 1D
III miejsce (7 głosów) –Dominik Jurkowski z 1A
W drugim głosowaniu uczestniczyła tylko klasa 2A. Uczniowie zostali dokładnie poinformowani, jakie cechy powinien mieć domek najkorzystniejszy dla ptaków, czyli budowany zgodnie z instrukcją.
Oto wyniki:
Kategoria druga – Domek lęgowy o parametrach technicznych najbardziej zgodnych z instrukcją.
I miejsce – Zuzanna Cackowska z 3G (7 głosów)
II miejsce – Mikołaj Giera z 3G (3głosy)
Wyróżnienia: Amelia Kałuska z 1 A, Alicja Pawelas z 1C,
Andżelika Sieradzka z 1 D, Kacper Dobrowolski z 1E, Bartosz Garbarczyk z 3t.
Wszyscy wymienieni uczniowie dostaną pamiątkowe dyplomy.
Domki lęgowe, które nie zostaną zabrane przez uczniów, będą przekazane do Leśnictwa Horowa Góra.
Rok 2023
wrzesień 2023
Wycieczki ekologiczne szlakiem questu: W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody
Stało się już tradycją, że we wrześniu część klas pierwszych wędruje z questem w ręku po terenach Warszawskiego obszaru chronionego krajobrazu, częściowo objętego również ochroną Natura 2000. Trasa opisana w queście dała możliwość zobaczenia zarówno ekosystemu rzecznego Bugu jak i łąkowego oraz leśnego. Wkroczyliśmy również na tereny zabudowane z wypielęgnowanymi ogródkami, w których nie rzadko dostrzegaliśmy piękne dęby będące pomnikami przyrody.
W tym roku w trzech wyprawach uczestniczyli uczniowie klas architektury krajobrazu – 1A i 1 F oraz klasa informatyczna – 1 B wraz z wychowawczyniami: p. Małgorzatą Zwolską, p. Ewą Wardak i p. Marzanną Gruszczyńską. Ponieważ młodzież szła w grupach 9 – 10 osobowych potrzebni też byli dodatkowi nauczyciele: p. Irena Pałaś, p. Małgorzata Mierzejewska i p. Cezary Szemraj. Pogoda nam sprzyjała, zapału i dobrego humoru również nie brakowało. Okazało się jednak, że wcale nie tak łatwo być skupionym, wyszukiwać w tekście wskazówek dotyczących trasy i znajdować je w terenie. Niektóre grupy więc trochę się pogubiły.
W drodze powrotnej uratowaliśmy przed rozjechaniem okazałego pasikonika zielonego. Nikt nie odważył się go wziąć do ręki i słusznie! Jego aparat gębowy typu gryzącego świetnie radzi sobie z upolowanymi owadami, może też wygryźć fragment skóry człowieka.
Lekcje w terenie w Arciechowie nie tylko służyły poszerzaniu wiedzy o przyrodzie, ale także był to czas integracji, rozmów oraz aktywnego wypoczynku.
19 kwietnia 2023
Akcja ”Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci” zakończona.
Nasza szkoła przystąpiła do projektu “Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci” organizowanego przez firmę Green Office Ecologic w Warszawie.
Celem akcji było nie tylko uporządkowanie strychów i komórek, ale również podniesienie świadomości ekologicznej wśród młodzieży, oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami. Szkoła pozbyła się między innymi przestarzałego sprzętu informatycznego, który będzie za darmo zutylizowany. Niektórzy uczniowie rozstali się ze starymi komórkami lub drukarkami. W akcji uczestniczyli też niektórzy Opiekunowie przywożąc samochodami większe sprzęty. Wśród elektrośmieci znalazły się kuchenki, wentylatory, suszarki, żelazka, tostery, telewizory, baterie i wiele innych przedmiotów.
19 kwietnia przedstawiciele firmy Green Office Ecologic Sp. z.o.o. zabrali ok. 600 kg zebranych elektrośmieci.
08 marca 2023
Rozstrzygniecie Konkursu na najstaranniej wykonany domek lęgowy dla ptaków.
W konkursie uczestniczyli uczniowie pięciu klas:1a, 2a, 2g, 2t, i 4gk. Wykonali oni 19 domków lęgowych.W wyniku głosowaniu, w którym uczestniczyła pani dyrektor Małgorzata Zwolska, nauczycielka biologii i 99 uczniów różnych klas, przyznano 5 wyróżnień. Otrzymały je osoby, które uzyskały od 11 do 15 punktów.
Rok 2022
20 grudnia 2022
Warsztaty ekologiczne
Przedstawiciel Ośrodka działań ekologicznych “Źródła” przeprowadził z uczniami klasy 1 A warsztaty o tematyce: Kupuj odpowiedzialnie. W czasie tych zajęć uczniowie razem z prowadzącym – Michałem Wolnym – zastanawiali się jak robić zakupy z głową, co i jak kupować, aby nie zostać posiadaczem całej masy zbędnych, szkodliwych dla środowiska i dla zdrowia rzeczy. Uczniowie poznali stosowane w Polsce i na świecie ekoznaki i inne oznaczenia znajdujące się na opakowaniach.
Na koniec stworzyli własny kodeks dobrych zakupów utrwalając w ten sposób wiedzę.
15 i 16 września 2022
Klasy 1G i 1 D – klasy gastronomiczne na wycieczce integracyjno – ekologicznej w Arciechowie wśród dębów, wód i wody.
Gdzież można by lepiej spędzić piękny wrześniowy dzień, niż na łonie przyrody w Arciechowie, na Obszarze Natura 2000, w Warszawskim Obszarze Chronionego Krajobrazu? Posługując się ulotkami questu opracowanego przez absolwentów naszej Szkoły, nowi uczniowie w dziesięcioosobowych grupach szukali kolejnych punktów drogi prowadzącej do Skarbca. Musieli uważnie czytać ulotkę i współpracować ze sobą, aby nie zboczyć z trasy. Opiekunami grup były wychowawczynie: klasy 1G – Danuta Wrzosek, klasy 1 D – Martyna Derlacz oraz nauczycielki: W-F – Anna Roszkiewicz i biologii – Iwona Matusiewicz. To uczniowie jednak decydowali którędy wędrować, aby trafić do celu. Nie obyło się bez pomyłek, ale wszystkie grupy dotarły do skarbca, gdzie „w skrzynce pieczęcie są tajemne, zeszycik na wpis pamiątkowy …”. Obiecanymi prezentami były słodycze ufundowane przez wychowawczynie klas.
W obydwu wycieczkach uczestniczyli prawie wszyscy uczniowie każdej klasy, była to więc świetna okazja, aby się lepiej poznać. Można też było podpatrzeć zwierzęta, np. ociężałą ropuchę szarą, która korzystając z ciepłej pogody wygramoliła się z kryjówki, aby coś upolować. Najpiękniejsze jednak były okazałe dęby, w większości zakwalifikowane jako pomniki przyrody.
maj 2022
Wizyta drugiej klasy Architektury Krajobrazu w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym
Wielomiesięczną naukę o bezkręgowcach i strunowcach w ramach realizowanej w klasach Architektury Krajobrazu biologii uwieńczyliśmy wizytą w ZOO.
Warszawskie ZOO powstało w 1928 roku. Przez wiele lat jego dyrektorem był Jan żabiński – autor wielu tomów opowieści o zwierzętach.
Obecnie ogród mieści się na 34 ha i żyje w nim około 4 tysięcy zwierząt. Posiada nowoczesną słoniarnie, żyrafiarnie i małpiarnie, która cieszyła się naszym największym zainteresowaniem. Bardzo ciekawe było też herpetarium z rozleniwionymi krokodylami, żółwiami, wężami, jaszczurkami i waranami. Na piętrze mieściły się niewielkie płazy np. drzewołazy żółtopasy, rzekotka szmaragdowa czy żaba gigant.
W akwariach przyglądaliśmy się płaszczkom, piraniom czy zbrojnikom a także koralowcom, między którymi pływały bajecznie ubarwione ryby.
Niestety nie była dostępna hala wolnych lotów w ptaszarni, ale można było podziwiać liczne ptaki na wybiegach np. kondory czy kazuary.
Pogoda nam wyjątkowo sprzyjała i spędziliśmy razem kilka godzin wśród egzotycznych zwierząt. Janek z Marcinem zadbali o dokumentację fotograficzną naszej wizyty.
5 marca 2022
Rozstrzygniecie Konkursu na najstaranniej wykonany domek lęgowy dla ptaków.
W konkursie uczestniczyli uczniowie pięciu klas:1t, 1a, 2t, 3t i 3t5. Wykonali oni 15 domków lęgowych.
W wyniku głosowaniu, w którym uczestniczyła pani dyrektor Małgorzata Zwolska, nauczycielka biologii i uczniowie kilku klas, przyznano:
I miejsce (11 głosów) Radosławowi Zdziennickiemu z 1 A.
II miejsce (10 głosów) – Wojciechowi Redlinowi z 1t.
III miejsce (9 głosów) – Lilianie Imiole z 2t.
Wyróżniliśmy też domki, które otrzymały po 5 – 6 głosów. Wykonawcami byli: Julka Chmielewska z 1 t, Magdalena Ostrowska z 2t, Antoni Kisielewicz z 1a i Filip Piętosa z 1t.
Wyróżnieni uczniowie otrzymają dyplomy.
Większość domków została już zabrana przez uczniów, a trzy zostaną zawieszone w ogrodzie szkolnym.
Wszystkim uczestnikom bardzo dziękuję za udział w Konkursie i życzę ciekawych ptasich obserwacji.
Rok 2021
20 i 25 września
Młodzież z klas 3g5 i 3gk w Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.
W dość chłodny i deszczowy poranek w sobotę 25 września grupa młodzieży z kl. 3g5 z opiekunkami: p. Joanną Rasińską i p. Katarzyną Wilczyńską wybrała się na poszukiwanie skarbca w Arciechowie. Dwa dni później przy znacznie ładniejszej pogodzie, trasą questu udała się prawie w komplecie, klasa 3gk ze swoją wychowawczynią p. Magdą Metelską i z nauczycielką biologii. Nie było łatwo, ale na pewno ciekawie. Trasa bowiem wiodła przez obszary Natura 2000, obejmowała też fragment Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. W wielu miejscach rosły okazałe dęby, będące pomnikami przyrody. Mieliśmy okazję zapoznać się z różnymi ekosystemami i porozmawiać o zależnościach między różnymi gatunkami zamieszkującymi dane siedlisko. Były to więc lekcje biologii w terenie, ale także wspólnie, aktywnie spędzony czas.
Trasa była opisana w ulotce w sposób trochę tajemniczy, na przykład:
W lewo jest droga w piękne łąki,
Lecz Ty na prawo skręcaj ostro.
I wkrótce w dróżkę zboczysz małą,
Gdzie o niebieskich śnią migdałach.
Kto się trochę zagapił, wędrował dalej robiąc kolejne kilometry i oddalając się od skarbca. Wróciliśmy na szczęście w komplecie posileni jagodziankami od pani Joasi lub cukierkami.
13 wrzesień
Nauczyciele w Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.
Nadszedł czas, aby trasą znanego już questu wyruszyli nauczyciele. Mając ulotki questowe w rękach, rozglądaliśmy się uważnie po okolicy, aby na podstawie opisu znaleźć drogę do skarbca. Bez problemu dostaliśmy się na wał, skąd można było obserwować wody połączonego Bugu i Narwi.
Prym wiodła para: pani Dyrektor Małgorzata Zwolska i pani Ania Grabowska. „W dół, w górę, potem skarpy brzegiem…” . Ale gdzie jest ten opisywany w ulotce „Dąb stary, chory, poraniony…”? Dębów w okolicy jest bardzo dużo, wiele z nich jest pomnikami przyrody. Po chwili nie było już wątpliwości. Mocno przycięty rośnie nadal przy trasie. Znalazł się też płot zamykający drogę na skarpie i dąb śmiejący się otwartą paszczą. Niestety nie spotkaliśmy łosia, który przed kilku laty przestraszył parę śmiałków, o zmroku testujących trasę.
Znalezienie skarbca i pokonanie szyfru do niego było dla pani Ani naprawdę banalne. Co napisaliśmy w pamiątkowej Księdze – przeczyta ten, kto z ulotką questową w ręku, tak jak nasza grupa dotrze do celu. Powodzenia!
18 czerwiec
Przedstawiciele klasy pierwszej Architektury Krajobrazu na trasie questu „W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody”
Kolejna grupa – tym razem mało liczna – zmierzyła się z wyzwaniem dotarcia do Skarbca na podstawie opisu zamieszczonego w queście. Tekst nas ostrzegał:
„ Zadanie Cię niełatwe czeka
Trasa się wije w różne strony
Ścieżki i łąki, lasy, rzeka –
Czytaj uważnie, bądź skupiony!
Różnie było z tym skupieniem, trochę zeszliśmy na manowce, ale udało nam się dotrzeć do celu. Po drodze zachwycaliśmy się ogromem wód Bugu, „piaskownicą co pół Warszawy może zmieścić”, wielkimi dębami – pomnikami przyrody i różnorodnością środowiska.
Quest jest dostępny na www.questy.com.pl
Ze względu na dokonane pewne zmiany w terenie np. przeniesienie wiaty bliżej tablicy ogłoszeń, szlabanów ze zbocza na wał, idąc trasą questu trzeba być uważnym.
18 maj
W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego młodzież z klasy „Technik Architektury Krajobrazu” wraz z grupami przedszkolaków założyła na terenie Przedszkola nr 2 czereśniowy mini – sad.
Przeszliśmy szczęśliwie do drugiego etapu Konkursu „Tradycyjny Sad” i dostaliśmy 200 zł dofinansowania na zakup drzewek owocowych. 12 maja chłopcy z kl. 2t5 razem z p. Grzegorzem Rudnikiem założyli w Przedszkolu nr 2 mini – sad. Aktywnie pomagały im w tym przedszkolaki. Atmosfera pracy była bardzo przyjazna i niespodziewanie zostaliśmy wszyscy ugoszczeni obiadem. Uzupełnieniem akcji było późniejsze obsadzenie drzewek i rabat aksamitkami – roślinami o działaniu allelopatycznym, które zniechęcają krety i nicienie glebowe do żerowania. Rośliny zostały wyhodowane w szkolnej szklarni. Akcją sadzenia aksamitek kierowała p. Halina Baranowska, tym razem brały w niej udział dziewczęta z 2t5 i nieodłączne przedszkolaki.
Mamy nadzieję, że wspólna akcja ZSTZ i Przedszkola nr 2 w Radzyminie nie tylko zaowocuje czereśniami w najbliższych latach, ale również będzie zachętą dla mieszkańców, aby zakładać podobne sady. Każdy przecież chciałby zajadać się pysznymi owocami uzyskanymi we własnym ogrodzie, bez użycia uciążliwych oprysków chemicznych.
Więcej o Projekcie można przeczytać na stronie https://tradycyjnysad.pl/
18 styczeń
Wyróżnienie dla Dawida Średnickiego z kl. 2i5 w ogólnopolskim konkursie „Przez klocki do nauki” organizowanym przez Wydział Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Konkurs polegał na skonstruowaniu z klocków typu LEGO modelu dowolnego mikroorganizmu (wirusa, bakterii, pierwotniaka). Był adresowany do uczniów w różnych kategoriach wiekowych. Do najwyższej wpłynęło 39 prac. W konkursie przyznano 3 równorzędne miejsca pierwsze oraz 3 wyróżnienia – jedno z nich otrzymał Dawid. Otrzyma on od Organizatorów pamiątkowy dyplom i upominek.
Z naszej szkoły w konkursie uczestniczyła również Gabrysia Krzywicka z klasy 2gk oraz Marek Olesiński z 1i.
Uczestnikom konkursu dziękuję za aktywność.
Pod poniższym linkiem zobaczyć można nagrodzone prace w konkursie:
Rok 2020
11 marzec
11 marca 2020 – Szkolna akcja budowania domków lęgowych dla ptaków w Wieściach Podwarszawskich.
9 marzec
Budujemy domki lęgowe dla ptaków.
Coroczne przygotowywanie budek lęgowych dla ptaków stało się już tradycją w naszej szkole. Robimy to od ponad dwudziestu lat. Akcja jest poprzedzana instruktażem, zaś przynoszone przez uczniów budki biorą udział w konkursie szkolnym. Są one oceniane przez jury składające się z Pani Dyrektor, wybranych nauczycieli i uczniów. W tajnym głosowaniu wybierane są najstaranniej i najbardziej prawidłowo zbudowane domki. W tym roku zdecydowanym zwycięzcą został uczeń drugiej klasy Technikum Architektury Krajobrazu – Michał Gawryś, który wykonał duży domek mogący służyć za mieszkanie szpakowi, sowie czy nawet dzięciołowi. Drugie miejsce zajął domek Jakuba Wojtyńskiego z 1t, wyróżnione zostały też domki Mileny Dmowskiej z 2g i Natalii Majewskiej z 3 tk. Uczniowie wykonali łącznie 20 budek lęgowych, ale 4 z nich zostały oddane już po konkursie.
Przez kilka lat budki lęgowe wykonane przez naszych uczniów po zakończeniu konkursu wyjeżdżały do leśnictwa Ostrówek Klembowski. Były też zawieszane w ogrodzie szkolnym i w lasku w Teodorowie, zaś od zeszłego roku przekazujemy je do Leśnictwa Horowa Góra. Niektórzy uczniowie sami wieszają swoje budki na terenach prywatnych. Już najwyższy czas, aby to zrobić. Potem będzie można dyskretnie obserwować karmienie kolejnych pokoleń piskląt.
6 marzec
6 marca 2020 Rozstrzygnięcie Konkursu “Zagadki Ekologiczne”.
W konkursie uczestniczyli uczniowie różnych klas. I miejsce zajęła Patrycja Dachniewska z klasy 3tk, II miejsce Paulina Rokicka z klasy 1t. Uczennice najlepiej poradziły sobie z zagadkami w postaci zdjęć o tematyce przyrodniczej i dotrwały do końca konkursu. W podziękowaniu za udział otrzymały pamiątkowe dyplomy.
Rok 2019
17 / 20 wrzesień
W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody.
Na szukanie Skarbca, poznawanie ekosystemów i podziwianie okazałych dębów wybrały się tym razem klasy gastronomiczne: druga, dodatkowo z wychowawczynią – p. Dorotą Gastoł i trzecia z naszym historykiem p. Tomaszem Pałaszewskim. Młodzież podzielona na grupy musiała dotrzeć do Skarbca z tajemnymi pieczęciami, idąc nieznaną sobie trasą. Wskazówki znajdowały się w ulotce questowej między opisami przyrody. I tak, kto np nie domyślił się, że „o niebieskich śnią migdałach” na ulicy Migdałowej, ten pognał dalej przed siebie. Trzeba było naprawdę bardzo uważnie czytać ulotkę, aby nie zabłądzić. Prędzej lub później wszystkim jednak grupom udało się dotrzeć do celu. Przy okazji wchodziły do głowy informacje o funkcjonowaniu ekosystemów, różnych powiązaniach między organizmami czy o poznanych formach ochrony przyrody. To były ciekawe i aktywne lekcje biologii w terenie.
czerwiec
Podsumowanie konkursu Zagadki Ekologiczne
W kwietniu za czteroletnią aktywność w konkursie podziękowania w formie dyplomu otrzymały: Paulina Górczak, Agata Mordarska i Agata Romsicka. W czerwcu dyplomy otrzymała Patrycja Dachniewska i Piotr Romsicki.
Podziękowania w formie dyplomów za udział w zakładaniu Zamkniętego Ekosystemu II otrzymali: uczniowie klasy 3 tk: Joanna Budek i Daniel Ślesicki oraz uczniowie klasy 2tk: Patrycja Dachniewska i Jakub Rybarczyk.
Artykuły prasowe
W Wieściach Podwarszawskich pojawiły się 3 artykuły dotyczące działań szkolnego Koła Ekologicznego.
czerwiec
“ZAMKNIĘTY EKOSYSTEM” W PROGRAMIE “WARSZAWSKI DZIEŃ ” W TVP3
Nasz 15-letni Ekosystem został przedstawiony szerszej publiczności w porannym programie TVP3. O jego założeniu, funkcjonowaniu i znaczeniu opowiada nauczycielka biologii i opiekunka Koła Ekologicznego – Iwona Matusiewicz i uczeń 3 klasy Architektury Krajobrazu – Daniel Ślesicki. Poniżej podajemy kod QR i link do programu (właściwy materiał zaczyna się ok.7 minuty).
maj
Uczniowie klasy 2 i 3 Architektury Krajobrazu zakładają “Zamknięty Ekosystem”.
W świetle kamery TVP 3 uczniowie: Patrycja Dachniewska, Joanna Budek, Jakub Rybarczyk i Daniel Ślesicki założyli w szklanym gąsiorze nowy ekosystem. Powtórzyli więc dzieło swoich kolegów sprzed 15 lat! Tym razem o dobór roślin poprosiliśmy p. Halinę Baranowską i p. Mirosława Wardakowskiego, którzy pomogli też w przygotowaniu szklarni na potrzeby nagrania. W gąsiorze posadziliśmy: laurusa, peperomię, trzmielinę i pileę drobną. Pani Hanna Borucka – reporterka TVP 3 była zainteresowana nie tylko naszym 15-letnim Zamkniętym Ekosystemem, ale także zakładaniem nowego. Przeprowadziła też krótkie rozmowy z uczestnikami eksperymentu. Już tego samego dnia w TVP 3 w Kurierze Mazowieckim o godz. 18.00 mogliśmy zobaczyć relację filmową. Jest ona dostępna również w internecie: https://warszawa.tvp.pl/42866612/31052019 (właściwy materiał rozpoczyna się ok.11 minuty programu)
17 maj
Uczniowie klasy 1AT na trasie Questu: „W Arciechowie wśród dębów, łąk i wody”.
W piątek 17 maja na trasę questu wyruszyli przyszli informatycy i architekci. Podzieleni na 2 zespoły, z ulotką questową w ręku starali się dotrzeć do Skarbca. Pogoda nam sprzyjała, po chłodnych dniach i deszczu zrobiło się sympatycznie ciepło. Trasa nie była łatwa. Już na samym początku pojawił się problem, w którą stronę płynie woda w Narwi – czy w kierunku Zalewu, czy odwrotnie. Wiatr zdecydowanie podpowiadał niewłaściwą odpowiedź. Trzeba było uważnie wczytać się w tekst. Chwila nieuwagi i jedna grupa skręciła w odwrotnym kierunku. Były też inne dylematy: czy to, po czym idziemy, to brzeg skarpy? Który wśród mijanych dębów jest „stary, chory, poraniony”? Na trasie nie ma żadnych specjalnych oznaczeń i niestety – pewne, wydawałoby się, stałe punkty, jak np. wymienione w ulotce szlabany, zredukowały się do wystających podpórek. Z tym akurat nie mieliśmy problemu, bo chłopcy dostrzegli z wału kolejny punkt orientacyjny.
Przejście trasy wymagało więc bardzo dużej uważności, ale obydwie grupy poradziły sobie świetnie. Był jeszcze czas na poleniuchowanie na zielonej trawce, spokojne omówienie przedstawionych w ulotce zagadnień i poszukanie w atlasach nazw mijanych przez nas roślin. Mimo zmęczenia mieliśmy satysfakcję z dotarcia do celu. I może dzięki takiej lekcji ktoś weźmie sobie do serca ostatnie słowa z ulotki questowej:
„Więc wędruj teraz w różne strony
Z coraz to innym w ręku questem,
Wrażliwy, dzielny – bo wiadomo
Wielkiej Przyrody częścią jesteś.”
Dla chętnych podaję link do ogólnodostępnej Bazy Questów: https://questy.com.pl/quest/w-arciechowie-wsrod-deboe-lak-i-wody
kwiecień
Eksperyment „Zamknięty Ekosystem” po 15 latach od założenia w Zespole Szkół Techniczno – Zawodowych w Radzyminie
W marcu 2004 roku uczniowie Technikum Terenów Zieleni założyli w butli, zwanej gąsiorem, mały ekosystem.
Do naczynia nasypali żwirku, węgla drzewnego i ziemi pomieszanej z torfem, a następnie posadzili w nim rośliny: fikusa, bluszcz, bukszpan i papirus. Całość podleli wodą, a następnie po kilkunastu dniach szczelnie zamknęli. Naczynie zostało umieszczone w szkolnej szklarni. Od 15 lat obserwujemy zmiany, jakie dokonują się wewnątrz szklanego naczynia. Widzimy rosnące nowe pędy fikusa i pogrubianie się starych. Na ściankach naczynia znajdują się liście w różnym stadium rozkładu, korzenie przybyszowe i delikatne łodyżki mchów. Przybywa też martwej materii.
Eksperyment ma wartość edukacyjną – służy do objaśniania krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie.
luty
Konkurs na najstaranniej wykonany domek lęgowy dla ptaków rozstrzygnięty!
A oto przyznane miejsca i ilość uzyskanych punktów:
1. Agata Mordarska – kl. 4tk – 16 pkt
2. Piotr Romsicki – kl. 1i – 11 pkt
3. Bartłomiej Pakuła – kl. 1 ai – 10 pkt
4. Michał Mróz – kl. 1i oraz Bartłomiej Nowak z kl.3g; obydwaj otrzymali po 9 pkt
Z jednej klasy mogło oceniać nie więcej niż 4 uczniów. Każdy oceniający wybierał 3 domki, które według niego były najstaranniej wykonane, albo najbardziej mu się podobały. Zadanie nie było łatwe, ponieważ poziom wykonania domków był zbliżony.
Niektóre budki lęgowe zabrali już uczniowie do siebie, a pozostałe odebrane przez leśniczego p. Konrada Szałkowskiego zostaną powieszone w leśnictwie Horowa Góra.
Wszystkim uczestnikom konkursu bardzo dziękuję.
Na wystawie “Body Worlds” w Warszawie
Wystawa autorstwa dr Gunthea von Hagensa prezentuje autentyczne ciała ludzkie zakonserwowane metodą plastynacji oraz prezentacje multimedialne.
Przedstawia etapy ludzkiego życia i budowę anatomiczną człowieka. Można było zobaczyć kilkutygodniowe zarodki jak i zdjęcia ludzi w wieku 100+ , wypreparowane układy narządów i poszczególne organy. Nasza przewodniczka opowiadała również o wielu schorzeniach związanych z nieprawidłową dietą, siedzącym trybem życia czy używaniem zbyt długo klawiatury. Spreparowane płuca palacza tytoniu przerażały czernią a stojąca obok filiżanka zawierała ciała smoliste z płuc po jednym roku palenia 20 papierosów dziennie. Duże zainteresowanie wzbudzały postacie zastygnięte w ruchu – można było obejrzeć układ różnych mięśni, a nieraz również i narządów wewnętrznych.
Mieliśmy więc okazję odbyć wspaniałą podróż wgłąb ludzkiego ciała.
Uczestnikami wycieczki byli uczniowie klas 1i, 1ai, 1g, 2g, 2tk, 3tk i 4 tk.
styczeń
Podsumowanie I półrocza Szkolnego Konkursu “Zagadki Ekologiczne”.
W konkursie “Zagadki Ekologiczne” w pierwszym półroczu wzięło udział 8 uczniów z różnych klas. Konkurs polegał na comiesięcznym odpowiadaniu na pytania związane z przedstawionymi fotografiami. Wyniki: I miejsce – Agata Romsicka II miejsce: Paulina Górczak i Agata MordarskaIII miejsce: Patrycja Dachniewska
Uczennice otrzymają pamiątkowe dyplomy i dodatkowe oceny z biologii.
Wystawa autorstwa dr Gunthea von Hagensa prezentuje autentyczne ciała ludzkie zakonserwowane metodą plastynacji oraz prezentacje multimedialne.
Przedstawia etapy ludzkiego życia i budowę anatomiczną człowieka. Można było zobaczyć kilkutygodniowe zarodki jak i zdjęcia ludzi w wieku 100+ , wypreparowane układy narządów i poszczególne organy. Nasza przewodniczka opowiadała również o wielu schorzeniach związanych z nieprawidłową dietą, siedzącym trybem życia czy używaniem zbyt długo klawiatury. Spreparowane płuca palacza tytoniu przerażały czernią a stojąca obok filiżanka zawierała ciała smoliste z płuc po jednym roku palenia 20 papierosów dziennie. Duże zainteresowanie wzbudzały postacie zastygnięte w ruchu – można było obejrzeć układ różnych mięśni, a nieraz również i narządów wewnętrznych.
Mieliśmy więc okazję odbyć wspaniałą podróż wgłąb ludzkiego ciała.