ROK 2024
Numer akredytacji: 2023-1-PL01-KA120-SCH-000191743
Numer umowy o udzielnie dotacji: 2024-1-PL01-KA121-SCH-000224846
Numer akredytacji: 2023-1-PL01-KA120-SCH-000191743
Program: Erasmus+
Akcja kluczowa: Mobilność edukacyjna
Typ akcji: Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej
Zaproszenie do składania wniosków: 2024
Runda: Runda 1
Data rozpoczęcia projektu: 01/06/2024
Data zakończenia projektu: 31/08/2025
Czas trwania projektu (miesiące): 15 miesięcy
Yoga and Meditation for Educators – Anna Roszkiewicz; Trapania, Włochy
W ramach programu unijnego Erasmus+ pani Anna Roszkiewicz, nauczycielka wychowania fizycznego, uczestniczyła w tygodniowym kursie: Yoga and Meditation for Educators, który odbył się w lipcu 2025 roku, w Trapani, we Włoszech
Kurs jogi to było wyjątkowe połączenie praktyki ciała, oddechu i umysłu.
Zajęcia obejmowały zarówno klasyczne asany, jak i ćwiczenia oddechowe oraz medytację, które wspierają głęboką relaksację i wewnętrzną równowagę. Uczestnicy mieli okazję poznać nowe techniki pracy z ciałem i umysłem, a także spotkać inspirujących ludzi i wymienić doświadczenia w zakresie technik relaksacyjnych, które pozwalają na skuteczną realizację procesu nauczania, jak również pomogą w budowaniu własnego dobrostanu.
Atmosferę kursu dopełniły piękne krajobrazy, które sprzyjały wyciszeniu i regeneracji. Uczestnicy poznali również kulturę Włoch, bogatą historię i zwyczaje mieszkańców. To nie tylko praktyka jogi, ale także niezwykłe doświadczenie, dające energię, poszerza świadomość i na długo zostanie w pamięci.
<zdjecia>
Climate Change Education: Strategies for All Educators – Anna Grabowska; Rodos, Grecja
Na początku lipca z ramienia naszej Szkoły pani Anna Grabowska miała przyjemność wziąć udział w tygodniowym kursie z zakresu ekologii.
Szkolenie pt.: „Climate Change Education: Strategies for All Educators” odbywało się w pięknych okolicznościach przyrody, w Grecji na wyspie Rodos.
Nauczyciele z Hiszpanii, Irlandii, Słowacji, Niemiec, Węgier i Polski wspólnie zgłębiali wiedzę o klimacie, przyczynach zmian klimatycznych i możliwych rozwiązaniach problemów środowiskowych. Celem szkolenia było wyposażenie nauczycieli w wiedzę umożliwiającą włączenie zagadnień klimatycznych do nauczania młodzieży, jak pomóc uczniom ocenić wpływ ich codziennych nawyków na zmiany klimatu i jak projektować działania edukacyjne na ten temat. Brali udział w grach, quizach i dyskusjach na temat zrównoważonych praktyk z zakresu ochrony klimatu, aby promować kulturę świadomości klimatycznej w naszych szkołach, kształcąc zaangażowaną ekologicznie młodzież, która rozumie złożoność zmian klimatycznych, ich konsekwencje i pilną potrzebę wspólnych działań.
Ten kurs był doświadczeniem wykraczającym daleko poza samą edukację. Zwykle w ramach kursów Erasmus+ organizowane są także zajęcia kulturalne i nie inaczej było tym razem. Uczestnicy mieli okazję odwiedzić Muzeum Archeologiczne na Rodos , mieszczące się w średniowiecznym budynku dawnego Szpitala Joannitów i obejrzeć zgromadzone tam liczne artefakty – rzeźby, mozaiki, ceramikę, sarkofagi i
biżuterię od kultury minojskiej, przez okres dorycki i hellenistyczny, po epokę rzymską.
Drugą atrakcją była półdniowa wycieczka do uroczej wioski Lindos położonej na wschodnim wybrzeżu u podnóża starożytnego, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Akropolu.
Pobyt na wyspie Rodos, pełnej malowniczych krajobrazów i zabytków, stworzył niepowtarzalną atmosferę sprzyjającą nauce i relaksowi.
<zdjecia>
Fluency and English Language Development – Dawid Pindel i Marta Wytrykus; St. Julian’s, Malta
W lipcu 2025 w ramach programu Erasmus+ nasi nauczyciele: p. Dawid Pindel (nauczyciel informatyki) oraz p. Marta Wytrykus (nauczycielka fizyki), uczestniczyli w tygodniowym szkoleniu językowym z języka angielskiego na Malcie: „Fluency and English Language Development”. To była wyjątkowa okazja, by doskonalić swoje umiejętności językowe, a jednocześnie poznać kulturę i historię tego pięknego kraju.
Szkolenie odbyło się w renomowanej szkole językowej ETI Malta, a jego celem było podniesienie kompetencji językowych oraz zdobycie nowych doświadczeń, które zostaną wykorzystane w pracy z uczniami.
W programie znalazły się również wycieczki kulturalne, co było istotnym elementem programu. Dzięki takim wyjazdom Erasmus+ wspiera rozwój kadry nauczycielskiej, a zdobyta wiedza i doświadczenia wracają do naszej szkoły.
<zdjecia>
English Language Course – Katarzyna Demianiuk i Miłosława Regulska; Florencja, Włochy
30 maja zakończył się tygodniowy kurs języka angielskiego, w którym uczestniczyły dwie nauczycielki Zespołu Szkół Techniczno-Zawodowych pani Katarzyna Demianiuk i pani Miłosława Regulska. Szkolenie odbyło się we Florencji – jednym z najpiękniejszych i najbogatszych kulturowo miast Europy – w ramach programu Erasmus+.
Zajęcia prowadzone były w międzynarodowym środowisku i miały na celu rozwijanie kompetencji językowych niezbędnych w pracy nauczyciela oraz w codziennej komunikacji. Uczestniczki miały także okazję do wymiany doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów, co znacząco wzbogaciło ich warsztat pracy.
Pobyt we Florencji był również doskonałą okazją do poznania włoskiej kultury i dziedzictwa. Nauczycielki uczestniczyły w licznych wycieczkach po historycznych zakątkach miasta. Spacerując urokliwymi uliczkami i odwiedzając mniej znane miejsca Florencji, mogły poczuć wyjątkową atmosferę tego niezwykłego miasta.
Udział w kursie językowym Erasmus+ był dla nauczycielek ZSTZ nie tylko szansą na rozwój kompetencji językowych, ale również niezapomnianym doświadczeniem kulturowym. Projekt umożliwił zdobycie nowych umiejętności, nawiązanie międzynarodowych kontaktów oraz głębsze zrozumienie wartości, jakie niesie ze sobą edukacja europejska.
<zdjecia>
Social and Emotional Learning for Successful Schools – Małgorzata Zwolska; Barcelona, Hiszpania
W ramach programu unijnego Erasmus+ nauczycielka ZSTZ Radzymin pani Małgorzata Zwolska w dniach 28 kwietnia -3 maja 2025 uczestniczyła w kursie dla kadry nauczycieli w Barcelonie.
Kurs „Social and Emotional Learning for Successful Schools” dotyczył umiejętności kierowania emocjami w procesie efektywnego uczenia się i nauczania. Zajęcia odbywały się w grupie międzynarodowej: 2 Belgijki i 5 Polek. Czas wspólnej nauki był także czasem wymiany doświadczeń, spostrzeżeń na różne aspekty nauczania.
Po zajęciach pani Malgorzata podziwiała piękne budowle Antonio Gaudiego, Muzeum FC Barcelony, wzgórza Monjuic, sanktuarium Montserrat, degustowała hiszpańskie potrawy i spacerowala plażą Barcelonetty. To kolejna beneficjenta unijnego programu Erasmus + z naszej szkoły.
<zdjecia>
Role of artificial intelligence in education – Anna Wardak; Walencja, Hiszpania
Na przełomie marca i kwietnia 2025 roku nasza nauczycielka języka angielskiego, p. Anna Wardak, wzięła udział w międzynarodowym szkoleniu w Walencji, poświęconym roli sztucznej inteligencji w edukacji. Kurs skierowany był do nauczycieli, którzy dostrzegają transformacyjny wpływ AI na przywództwo edukacyjne i proces podejmowania decyzji.
Udział w tym kursie wyposażył uczestników w kompetencje niezbędne do poruszania się i przewodzenia w środowisku edukacyjnym wspieranym przez sztuczną inteligencję. Podczas zajęć zaprezentowano szereg narzędzi AI wspierających m.in. tworzenie programów nauczania, działania budujące zespół, rozwój zawodowy, projektowanie zindywidualizowanych planów edukacyjnych oraz tworzenie odpowiednich rubryk oceny.
Ważnym elementem szkolenia było również poznanie kultury Hiszpanii i budowanie świadomości międzykulturowej dzięki współpracy z nauczycielami z Niemiec, Norwegii, Litwy i Wielkiej Brytanii.
To cenne doświadczenie z pewnością zaowocuje nowymi pomysłami i innowacjami w naszej szkole!
Nowe doświadczenia, międzynarodowe kontakty i ogrom inspiracji – działamy dalej!
<zdjecia>
Leadership and Conflict Management – Agnieszka Kordyzon; Lizbona, Portugalia
Kurs Leadership and Conflict Management to kolejne szkolenie w ramach uzyskanej w 2024 roku Akredytacji Erasmusa w sektorze Edukacja szkolna, dzięki której kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji naszej szkoły odbędą kilkadziesiąt szkoleń zagranicznych w różnych dziedzinach związanych z edukacją. Szkolenia w całości są finansowane z Funduszy Europejskich.
Udział w tym wydarzeniu w Lizbonie, wśród kadry zarządzającej z Niemiec, Austrii, Chorwacji oraz Norwegii, to niezwykłe doświadczenie, które umożliwia wymianę wiedzy i najlepszych praktyk w obszarze przywództwa i zarządzania konfliktem. Lizbona, miasto pełne historii, niezwykłej architektury i inspirującej atmosfery, stanowi idealne tło dla międzynarodowego spotkania liderów w edukacji. Wśród malowniczych uliczek Alfamy, nad brzegiem Tagu, uczestnicy mogą nie tylko zdobywać nową wiedzę, ale także czerpać inspirację z kultury i dynamiki tego wyjątkowego miejsca.
W szkoleniu uczestniczy Wicedyrektor, Agnieszka Kordyzon, która ma okazję poszerzyć swoje kompetencje w gronie doświadczonych liderów edukacyjnych z całej Europy.
<zdjecia>
Italian cooking and UNESCO Mediterranean diet: an interactive experience! – Magdalena Metelska, Renata Kornacka, Martyna Wilgos, Grzegorz Rudnik; Padwa, Włochy
W pierwszym tygodniu lutego 2025, czworo nauczycieli przedmiotów zawodowych z kierunku Technik żywienia i usług gastronomicznych uczestniczyło w tygodniowym kursie „Italian cooking and UNESCO Mediterranean diet: an interactive experience!”, który odbył się Padwie, we Włoszech. Kurs ten był pierwszym szkoleniem w ramach uzyskanej w 2024 roku Akredytacji Erasmusa w sektorze Edukacja szkolna.
A oto relacja naszych nauczycieli, p. Magdaleny Metelskiej, p. Renaty Kornackiej, p. Martyny Wilgos i p. Grzegorza Rudnika:
W minionym tygodniu wzięliśmy udział w kursie poświęconym poznawaniu kuchni Włoch. Program obejmował trzy główne obszary: kuchnię tego pięknego kraju, architekturę oraz jego kulturę.
Integralną częścią kursu w Padwie było gotowanie tradycyjnych potraw z różnych regionów Włoch. Przygotowywaliśmy:
• Spaghetti – klasykę włoskiej kuchni, doskonaląc techniki gotowania makaronu i przygotowywania sosów.
• Risotto z Padwy – tradycyjne kremowe risotto, które jest charakterystycznym daniem regionu Wenecji Euganejskiej.
• Cuddruriaddri z Kalabrii – smażone, ziemniaczane „oponki”, które są popularnym przysmakiem w okresie świątecznym.
• Polentę – danie z północy Włoch, przygotowywane z mąki kukurydzianej, często podawane jako dodatek do dań mięsnych lub serów.
• Sałatkę z kopru włoskiego, pomarańczy i oliwek – lekką, orzeźwiającą przystawkę, typową dla kuchni sycylijskiej, łączącą słodkie, anyżowe i słone smaki.
Poznaliśmy także włoskie przysmaki, takie jak sery, wędliny, świeże warzywa i owoce oraz tradycyjne desery. Próbowaliśmy lokalnych specjałów, w tym słynnej szynki parmeńskiej, mortadeli bolońskiej, salami, parmezanu oraz klasycznych włoskich słodkości, takich jak tiramisu czy cannoli.
Kurs był nie tylko okazją do poszerzenia wiedzy o Włoszech, ale również do praktycznego doświadczenia ich kultury poprzez architekturę, historię i – przede wszystkim – kuchnię.
Poznaliśmy bogatą historię i zabytki Padwy – miasta, które słynie z Uniwersytetu Padewskiego, jednej z najstarszych uczelni w Europie, oraz wspaniałej bazyliki św. Antoniego. Podziwialiśmy freski Giotta w Kaplicy Scrovegnich, spacerowaliśmy po Prato della Valle, jednym z największych placów we Włoszech, oraz odwiedziliśmy katedrę i inne zabytki świadczące o długiej i fascynującej historii miasta. Dodatkowo zwiedziliśmy Wenecję, Weronę i Bolonię.
<zdjecia>

