Praktyka zawodowa techników informatyków z Radzymina w Dublinie

W okresie od 27 maja do 7czerwca 2019 roku kolejna grupa naszych uczniów odbyła dwutygodniowy staż zawodowy. Tym razem w Irlandii. Na staż  wyjechali uczniowie klasy trzeciej technikum o profilu Technik Informatyk. Został on zrealizowany w ramach projektu „Uczniowie ZSTZ Radzymin na stażach zawodowych w Europie” realizowanego przez szkołę z programu Erasmus+, sektor „Kształcenie i szkolenia zawodowe” , Akcja 1 – Mobilność edukacyjna.

Na staż wyjechało łącznie 16 uczniów: Barszczewski Dominik, Broma Piotr, Dąbkowski Marcin,  Groszkiewicz Wojciech, Jeznach Sebastian, Kacprzyk Konrad, Kapica Adrian, Kochanowski Ignacy, Kosowski Rafał, Michalak Daniel, Pakuła Grzegorz, Pazio Jakub, Rudzki Przemysław, Skwara Szymon, Śliwiński Cezary, Tomkowicz Eryk. Opiekę nad uczniami pełnili: p. Łukasz Bryk – nauczyciel przedmiotów zawodowych oraz Tomasz Borowski – nauczyciel j. angielskiego. Praktykanci mieszkali u rodzin irlandzkich, praktyki zaś odbywali w 10 firmach związanych z branżą IT działających w obrębie stolicy Irlandii. Staż rozpoczął się zorganizowanym kilka tygodni przed wyjazdem skróconym kursem języka angielskiego zawodowego. Koordynatorem i opiekunem naszego wyjazdu w Dublinie była pani Janine Duerkop, która z dużym zaangażowaniem opiekowała się naszą grupą podczas całego pobytu w Irlandii. Uczniowie klasy trzeciej I zdobywali doświadczenie w firmach zajmujących się między innymi tworzeniem oprogramowań, stron internetowych, diagnozowaniem oraz naprawą sprzętu komputerowego. Pracowali również w korporacjach biznesowych, w których to mieli okazję wprowadzać informacje do baz danych, aktualizować dane i je zabezpieczać. Innymi zadaniami z jakimi musieli zmierzyć się praktykanci to wprowadzanie danych do systemu zarządzania treścią i ofertami sklepowymi, czuwanie nad poprawną pracą systemu informatycznego danej firmy. Warto wspomnieć, że nasi uczniowie wykazali się wiedzą teoretyczną i praktyczną, czego dowodem były pochwały i podziękowania od pracodawców, a także składane przez nich propozycje pracy.

Oprócz intensywnej pracy był też czas na zwiedzanie i odpoczynek. Mieliśmy jeden weekend wolny od pracy więc staraliśmy się zagospodarować ten czas najlepiej jak tylko możemy by zobaczyć jak najwięcej ciekawych miejsc w Irlandii oraz jej stolicy. W dzień dziecka wyruszyliśmy autokarem na całodniową wycieczkę do Irlandii Północnej. W Belfaście wybraliśmy się na przejażdżkę czarnymi taksówkami po historycznych, związanych z walką o niepodległość miejscach stolicy Irlandii Północnej. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych a niekiedy wstrząsających faktów z trudnej historii narodu irlandzkiego. Podziwialiśmy również monumentalne murale przedstawiające bohaterów narodowych oraz sceny przedstawiające walkę o niepodległość Irlandczyków. Po  krótkiej wizycie w Belfaście wyruszyliśmy na północne wybrzeże do grobli olbrzymów, miejsca gdzie natura uformowała wulkaniczne skały w niespotykane kształty. Po drodze mieliśmy okazję podziwiać na własne oczy wspaniałe zamki, klify oraz plenery w których powstawał serial ,,Gra o tron''.  Niedziela 2 listopada również upłynęła pod znakiem intensywnego zwiedzania. Tym razem ograniczyliśmy się do zwiedzania stolicy Irlandii czyli Dublina. Odwiedziliśmy muzeum figur woskowych gdzie mogliśmy spotkać woko w oko takich sławnych dublińczyków jak Oscar Wilde, James Joyce oraz Samuel Beckett. Następnie zajrzeliśmy do muzeum archeologicznego, które posiada bogate zbiory artefaktów z czasów rzymskich, i wczesnego średniowiecza zwłaszcza pozostałości i cenne przedmioty pochodzące od Celtów i Wikingów.  Udaliśmy się również do Muzeum Historii Naturalnej gdzie mogliśmy podziwiać wspaniałą faunę i florę zielonej wyspy oraz otaczającego ją Atlantyku. Ostatnim punktem zwiedzania była Galeria Narodowa w Dublinie, która może poszczycić się dziełami takich artystów jak Picasso, Monet, Renoir czy Caravaggio. Spacerując po Dublinie odwiedziliśmy również wiele innych niezwykłych miejsc które tworzą niepowtarzalny klimat tego przyjaznego i otwartego miasta. Dwa tygodnie w Dublinie minęły niesamowicie szybko i ani się obejrzeliśmy gdy trzeba było wsiadać w powrotny samolot do Polski. Wróciliśmy do domu radośni, bogatsi o nowe doświadczenia, znajomości i fantastyczne wspomnienia.